Dersin Adı | Bağımlılık |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 490 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, maddeye bağlı bağımlılıklardan (ör. alkol, opioidler, uyarıcı maddeler), maddeye bağlı olmayan bağımlılıklara (ör. kumar, internet, teknoloji vs.) kadar bağımlılık davranışını incelemektir. Bu amaçla çeşitli bağımlılıklar, madde türleri ve etkileri, etiyoloji ve önleme yöntemleri tartışılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, maddeye bağlı ve bağlı olmayan bağımlılıkların temel kavramları, farklı maddeleri ve bunların etkilerini, bağımlığa yol açan risk faktörleri, psikolojik ve sosyal etkenleri ve sağlık sonuçları gibi konuları ele almaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 1-12 |
2 | Farklılıklar ve Madde Bağımlılığı | Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 13-42 |
3 | Madde Çeşitleri ve Etkileri | Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 43-78 |
4 | Değerlendirme | Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 79-114 |
5 | Ara sınav I | |
6 | Bağımlılığın Psikososyal Temelleri | Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 115-136 |
7 | Bağımlılığın Psikososyal Temelleri | Brooks, F., & McHenry, B. (2015). A contemporary approach to substance use disorder and addiction counseling. American Counseling Association. Wiley. Bölüm 1, ss. 115-136 |
8 | Teknoloji Bağımlılığı | Montag, C., & Reuter, M. (2015). Internet addiction: Neuroscientific approaches and therapeutical interventions. Springer. Bölüm 8, ss.131-143 |
9 | Teknoloji Bağımlılığı ve Terapötik Müdahaleler | Montag, C., & Reuter, M. (2015). Internet addiction: Neuroscientific approaches and therapeutical interventions. Springer. Bölüm 8, ss.167-183 |
10 | Arasınav II | |
11 | Kumar Bağımlılığı | Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M.N., (2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 2, ss. 15-29 |
12 | Kumar Bağımlılığının Epidemiyolojisi | Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M. N. (2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 3, ss. 29-48 |
13 | Psikolojik Müdahaleler | Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M. N.( 2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 9, ss. 181-194 |
14 | Önleme Çalışmaları | Heinz, A., Romanczuk-Seiferth, N., & Potenza, M. N. (2019). Gambling disorder. Springer. Bölüm 14, ss. 297-312 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | X | ||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | |||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | X | ||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest